Kom naar de voorlichtersdag op 14 maart!

Wil je voorlichter worden of Homo in de Klas beter leren kennen? Kom dan naar de voorlichtersdag op zaterdag 14 maart 2020 in Utrecht. Daar krijg je meer informatie over onze methode, en kun je andere voorlichters ontmoeten. Ook is er altijd een toffe training, waarin je meer leert over wat werkt bij het geven van voorlichting over seksuele diversiteit.

Het programma duurt van 12.00 - 16.00. De locatie is op loopafstand van station Utrecht CS. Er wordt gezorgd voor een lunch, en na afloop doen we een drankje in de stad!

Wil je er bij zijn? Stuur dan een mailtje met een korte motivatie naar info@homoindeklas.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

homo-in-de-klas-logo

We zijn op zoek naar voorlichters

We zijn altijd wel op zoek naar nieuwe enthousiaste voorlichters om gastlessen te verzorgen.

Ben jij:
• Homo, lesbienne, biseksueel?
• Christelijk of ben je daarmee vertrouwd?
• Enthousiast en communicatief?
• Niet bang om voor een groep te staan?

Dan zijn we op zoek naar jou!

Neem contact op met onze coördinator via voorlichting@homoindeklas.nl. We nodigen je dan graag uit voor een training! Ook als je meer informatie wilt hebben, kun je contact opnemen. Hieronder vind je enkele ervaringen van onze voorlichters.

Homo in de Klas biedt al tien jaar een lesmodule over homoseksualiteit en seksuele diversiteit aan op christelijke middelbare scholen. We bereiken elk jaar zeker 1500 derdeklassers en dat kunnen er met jouw hulp nog veel meer worden.

De lesmodule van Homo in de Klas bestaat uit twee lessen. In de eerste les wordt er uitgelegd wat homoseksualiteit en uit de kast komen is. De tweede les komt er een voorlichter langs die zijn coming-out verhaal verteld en in gesprek gaat met de klas.

homo-in-de-klas-lesmethode

Wij zoeken een stuurgroeplid!

Wij zoeken jou! De Stuurgroep van Homo in de Klas is op zoek naar versterking. Een leuke, zinvolle rol, die je op jouw eigen wijze kan invullen.

Wat ga je doen?
De Stuurgroep zorgt voor de dagelijkse gang van zaken van Homo in de Klas. We hebben contact met scholen, werven en begeleiden onze voorlichters en staan met allerlei organisaties in contact over thema's rondom christendom, voorlichting en seksualiteit. Je zult met name de coördinator ondersteunen, bijvoorbeeld bij het verder vormgeven van vrijwilligersmanagement. Ook denk je actief mee over de koers en het waardevolle werk van Homo in de Klas.

Wat vragen wij?
We zoeken vooral iemand die enthousiast is over de missie van Homo in de Klas; het vergroten van acceptatie en veiligheid voor LHBT'ers binnen het christelijk onderwijs. Je hoeft geen lege agenda te hebben, een paar uur inzet per maand kan al genoeg zijn.

Wil jij een zinvolle bijdrage leveren aan het werk van Homo in de Klas! Wil je zelf bepalen hoe en wanneer je je inzet voor Homo in de Klas? En geloof je in het mooie werk dat wij doen? Laat het ons weten!

Voor vragen en interesse neem contact op via info@homoindeklas.nl

Ervaringen

Hieronder vind je een aantal ervaringen van onze voorlichters.

Daan

“In afgelopen seizoen heb ik vier dagen voorlichtingen gegeven op verschillende scholen, van VMBO tot VWO. Elke keer is het weer erg leuk en leerzaam om te zien hoe verschillend leerlingen kijken naar het thema homoseksualiteit. Nadat ik mezelf voorstel doe ik een brainstorm over ‘homoseksualiteit’. Van ‘shoppen’ en ‘gezellig’ tot ‘moeilijk onderwerp’ en ‘bijbel’: alles komt voorbij. Elke les weer kunnen vooroordelen en vragen worden weggenomen door een open en eerlijk gesprek te voeren met de klas. Na een voorlichting kan je er van uitgaan dat jij het verschil hebt kunnen maken; dat maakt het werk als voorlichter zo waardevol en dankbaar.”

 

Anton

“Ik ben voorlichter omdat ik wil dat homoseksualiteit beter bespreekbaar wordt in christelijke kringen. Zelf heb ik lang in de kast gezeten. Dat was een lastige periode voor mij. Ik wil aan de leerlingen meegeven dat het voor een homo belangrijk is om erover te praten met mensen die dicht om hem heen staan.

De leerlingen reageren altijd weer verbazend goed. Iemand heeft mij eens naderhand op Facebook opgezocht en mij het bericht gestuurd dat ze het een mooie les vond waarvoor ze mij nogmaals wilde bedanken. Als ik in het begin een klas binnenkwam en wat stoere jongens zag zitten, was ik wel eens bang dat het misschien niet goed zou gaan, maar uiteindelijk doet iedereen altijd goed mee. Heel af en toe blijft iemand stil, omdat hij of zij er liever niet over wil praten.

Ik merk dat de jongere generatie steeds makkelijker met dit onderwerp omgaat. De oudere generatie is soms veel principiëler. Maar ik heb gemerkt dat in een persoonlijke ontmoeting waarin ik mijn verhaal vertel, iedereen positief reageert."

Casper

"Ik doe mijn verhaal. Ik beschrijf het voorval waardoor ik voor het eerst ging twijfelen of ik wel ‘normaal’ was. Dat ik in de bibliotheek opzocht wat een homo nou eigenlijk was. Dat ik deels wel in het profiel paste maar gelukkig anderzijds niet; en enigszins gerustgesteld las dat veel jonge tieners door een fase heengaan dat ze met bewondering naar anderen van hetzelfde geslacht kijken.

Ik vervolg waarom ik meer en meer ging twijfelen aan mijn geaardheid, en welke onzekerheid dat met zich meebracht. Als je op die leeftijd érgens niet op zit te wachten is het wel om afwijkend te zijn. Erover praten met klasgenoten durfde ik niet. Het was immers een geliefd scheldwoord en er werd laatdunkend over gepraat. Als niemand het maar ontdekte…

Ik vertel hoe verwarrend het was in het licht van Gods wil en schepping en dat ik bang was voor een toekomst als verplicht alleenstaande. Hoe ik jarenlang dagelijks bad dat ik toch echt hetero zou mogen zijn of worden. Maar ook dat het toch geen loodzwaar drama was waar ik mee leefde. Ik ging ervan uit dat ik wellicht zou veranderen, en ik werd er niet op een vervelende manier mee geconfronteerd door klasgenoten.

Afrondend stip ik het happy end aan: Ik was klaar voor mijn coming-out, baadde me in het gelukzalige gevoel van het mogen zijn wie je bent, en kreeg twee jaar later een vriend met wie ik na jaren nog steeds een heerlijke relatie heb.

De klas heeft geconcentreerd geluisterd naar mijn verhaal. Knap, want het blijkt een half uur te hebben geduurd! Natuurlijk geef ik daarna ruimte voor vragen. Als de eerste over de drempel is, volgen er meer. Hoe vertelde je het je ouders? Ben je er vrienden door kwijtgeraakt? Hoe zie je dat iemand anders ook homo is? Hoe heb je je vriend verkering gevraagd? Wat vind je van de Gay Pride? En de leukste, refererend aan de opmerking dat mannelijke homo’s weleens vrouwelijke eigenschappen hebben en andersom: Kunt u achteruit inparkeren?...”