We zijn op zoek naar voorlichters
Wil jij een bijdrage leveren aan het vergroten van acceptatie en sociale veiligheid voor LHBT'ers op christelijke middelbare scholen?
En ben jij:
• Homo, lesbienne, biseksueel?
• Christelijk of ben je daarmee vertrouwd?
• Enthousiast en communicatief?
• Niet bang om voor een groep te staan?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Homo in de Klas biedt al tien jaar een lesmodule over homoseksualiteit en seksuele diversiteit aan op christelijke middelbare scholen. Onze methode is bewezen effectief in het vergroten van acceptatie! En jij kunt door voorlichter te worden daaraan bijdragen.
De lesmodule van Homo in de Klas bestaat uit twee lessen. In de eerste les wordt er uitgelegd wat homoseksualiteit en uit de kast komen is. De tweede les komt er een voorlichter langs die zijn coming-out verhaal verteld en in gesprek gaat met de klas.
Neem contact op met onze voorzitter via info@homoindeklas.nl. We nodigen je dan graag uit voor een training! Ook als je meer informatie wilt hebben, kun je contact opnemen. Onderaan deze pagina vind je enkele ervaringen van onze voorlichters.
Kom naar de trainingsdag!
Wil je voorlichter worden of Homo in de Klas beter leren kennen? Doe dan mee aan de trainingsdag. Daar krijg je meer informatie over onze methode, en wat het inhoudt om voorlichter te zijn. Ook leer je wat werkt bij het geven van voorlichting over seksuele diversiteit, en kun je daarmee direct oefenen!
De eerstvolgende trainingsdag is op zaterdag 29 januari 2022 in Utrecht.
Wil je bij de trainingsdag zijn, of eerst weten of het iets voor je is? Stuur dan een mailtje waarin je jezelf kort voorstelt naar info@homoindeklas.nl.
Ervaringen
Hieronder vind je een aantal ervaringen van onze voorlichters.
Daan
“In afgelopen seizoen heb ik vier dagen voorlichtingen gegeven op verschillende scholen, van VMBO tot VWO. Elke keer is het weer erg leuk en leerzaam om te zien hoe verschillend leerlingen kijken naar het thema homoseksualiteit. Nadat ik mezelf voorstel doe ik een brainstorm over ‘homoseksualiteit’. Van ‘shoppen’ en ‘gezellig’ tot ‘moeilijk onderwerp’ en ‘bijbel’: alles komt voorbij. Elke les weer kunnen vooroordelen en vragen worden weggenomen door een open en eerlijk gesprek te voeren met de klas. Na een voorlichting kan je er van uitgaan dat jij het verschil hebt kunnen maken; dat maakt het werk als voorlichter zo waardevol en dankbaar.”
Anton
“Ik ben voorlichter omdat ik wil dat homoseksualiteit beter bespreekbaar wordt in christelijke kringen. Zelf heb ik lang in de kast gezeten. Dat was een lastige periode voor mij. Ik wil aan de leerlingen meegeven dat het voor een homo belangrijk is om erover te praten met mensen die dicht om hem heen staan.
De leerlingen reageren altijd weer verbazend goed. Iemand heeft mij eens naderhand op Facebook opgezocht en mij het bericht gestuurd dat ze het een mooie les vond waarvoor ze mij nogmaals wilde bedanken. Als ik in het begin een klas binnenkwam en wat stoere jongens zag zitten, was ik wel eens bang dat het misschien niet goed zou gaan, maar uiteindelijk doet iedereen altijd goed mee. Heel af en toe blijft iemand stil, omdat hij of zij er liever niet over wil praten.
Ik merk dat de jongere generatie steeds makkelijker met dit onderwerp omgaat. De oudere generatie is soms veel principiëler. Maar ik heb gemerkt dat in een persoonlijke ontmoeting waarin ik mijn verhaal vertel, iedereen positief reageert."
Casper
"Ik doe mijn verhaal. Ik beschrijf het voorval waardoor ik voor het eerst ging twijfelen of ik wel ‘normaal’ was. Dat ik in de bibliotheek opzocht wat een homo nou eigenlijk was. Dat ik deels wel in het profiel paste maar gelukkig anderzijds niet; en enigszins gerustgesteld las dat veel jonge tieners door een fase heengaan dat ze met bewondering naar anderen van hetzelfde geslacht kijken.
Ik vervolg waarom ik meer en meer ging twijfelen aan mijn geaardheid, en welke onzekerheid dat met zich meebracht. Als je op die leeftijd érgens niet op zit te wachten is het wel om afwijkend te zijn. Erover praten met klasgenoten durfde ik niet. Het was immers een geliefd scheldwoord en er werd laatdunkend over gepraat. Als niemand het maar ontdekte…
Ik vertel hoe verwarrend het was in het licht van Gods wil en schepping en dat ik bang was voor een toekomst als verplicht alleenstaande. Hoe ik jarenlang dagelijks bad dat ik toch echt hetero zou mogen zijn of worden. Maar ook dat het toch geen loodzwaar drama was waar ik mee leefde. Ik ging ervan uit dat ik wellicht zou veranderen, en ik werd er niet op een vervelende manier mee geconfronteerd door klasgenoten.
Afrondend stip ik het happy end aan: Ik was klaar voor mijn coming-out, baadde me in het gelukzalige gevoel van het mogen zijn wie je bent, en kreeg twee jaar later een vriend met wie ik na jaren nog steeds een heerlijke relatie heb.
De klas heeft geconcentreerd geluisterd naar mijn verhaal. Knap, want het blijkt een half uur te hebben geduurd! Natuurlijk geef ik daarna ruimte voor vragen. Als de eerste over de drempel is, volgen er meer. Hoe vertelde je het je ouders? Ben je er vrienden door kwijtgeraakt? Hoe zie je dat iemand anders ook homo is? Hoe heb je je vriend verkering gevraagd? Wat vind je van de Gay Pride? En de leukste, refererend aan de opmerking dat mannelijke homo’s weleens vrouwelijke eigenschappen hebben en andersom: Kunt u achteruit inparkeren?...”